De reis en eerste indrukken - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu De reis en eerste indrukken - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu

De reis en eerste indrukken

Door: Joost, Anieke en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Joost, Anieke en Wendy

28 Februari 2007 | Albanië, Korçë

Genietend van een zonnetje op ons gezicht en een geweldig uitzicht schrijven we ons eerste bericht vanuit Korce!
Over onze reis kunnen we zeggen dat ’t een goede reis was. Het is allemaal goed verlopen, de vlucht ging heel snel en er was een heerlijke maaltijd aan boord. In Thessaloniki stond onze taxichauffeur Romeo al klaar met z’n BMW (spreek je uit als 'buh-muh-wuh'). De rit naar Albanië duurde wel wat lang, maar viel ons alledrie heel erg mee m.b.t. de kwaliteit van de wegen. Het was wat met handen en voeten communiceren en Joost heeft z’n eerste Albanese cursus gehad. Hij kan al tellen in ’t Albanees!
Het was jammer dat we pas tegen 17.00 uur op Thessaloniki aankwamen, want tegen die tijd was het daar al bijna donker. We hebben dankzij een heldere hemel en besneeuwde bergtoppen toch nog wel van het uitzicht kunnen genieten.
Tegen 21.30 uur arriveerden we bij onze gastheer en -vrouw (Rob en Annet), na een bijzondere rit. De rijstijl hield wel onze aandacht vast: midden op de streep rijden of links blijven rijden, 120 rijden waar je 80 mag, inhalen voor bochten en ga zo maar door…

De eerste indrukken zijn ontzettend overweldigend. Zowel op het gebied van de natuur (we zitten midden tussen de bergen), als de cultuur en het werk dat allemaal voor ons op te rapen zou zijn… We merken dat we echt grenzen moeten bepalen voor onszelf, wat we alledrie best lastig vinden. Er is zó veel te doen!
Vandaag alleen al heeft Marleen ons op sleeptouw genomen en hebben we gekeken bij de kliniek en kennis gemaakt met de fysiotherapeute, de juf en een aantal andere medewerkers daar. Ze heeft ons kennis laten maken met het opvangtehuis (van de overheid), waarin alle mensen worden gestopt die in de maatschappij niet meer ‘gewenst zijn’ i.v.m. lichamelijke en/of cognitieve problemen. Het was ontzettend schokkend… De verjaardagen van de jarigen van februari werd gevierd en we hebben nog heel kort wat kinderen aandacht kunnen geven, maar de taal blijkt toch wel erg een barrière te vormen. Jammer als je de kinderen niet kan verstaan, want ze lijken je zo veel te vertellen te hebben!
Vervolgens hebben we kennis gemaakt met de medewerkster die een soort van thuiszorg regelt voor een 17-tal oudere mensen in Korce. Echte thuiszorg is het niet, maar er worden warme maaltijden rondgedeeld en bij een paar mensen thuis schoongemaakt. En deze vorm van ouderenzorg is vermoedelijk de enige in zijn soort in heel Albanië.

Vanmiddag hebben we even tijd genomen om alle indrukken te laten zakken en Annet heeft ons ’t een en ander verteld over Albaniërs en de cultuur. Morgen gaan we eerst meelopen met de verschillende disciplines van de kliniek en tussen de middag gaan we mee met het uitdelen van warm eten aan ouderen.

Tot het volgende bericht!

PS: de stroom werkt nog prima hier, tegen alle verwachtingen. Wat betreft huisvesting: Joost heeft een geweldige kamer met balkon, Anieke en Wendy delen een gezellige kamer. Vanmorgen was onze eerste indruk heel goed: we werden wakker met een strak blauwe lucht en een veelbelovend zonnetje, waar we wel aan kunnen wennen! ;)

• 28 Februari 2007 - 16:34

Gerard:

Tof, leuk om zo op de hoogte gehouden te worden! Wendy ik verwacht je bruin terug he:P

• 28 Februari 2007 - 17:18

Sandra:

Hoi jongens!

Nou, dat is volop genieten volgens mij!!! Het verhaal is voor mij herkenbaar (natuurlijk), maar erg leuk om te lezen! Grappig om te lezen hoe mensen Albanie ervaring die er nog nooit geweest zijn. Dat geeft weer een frisse kijk op het wereldje. Er zullen nog wel veel meer verhalen komen in de aankomende tijd. Er leuk om te lezen!

Ik hoop dat jullie veel lol gaan beleven met z'n 3tjes en slagen in jullie plannen. Er is inderdaad ontzettend veel te doen in dit land, dus goed om je doelen strak te houden (ai!).
    Geniet van elkaar, van het land, van de verschillen, van het weer (grrr), van het relaxen tussendoor (de markt is ook een hele ervaring..), en doe mijn ouders de groeten!

Liefs!
    Sandra

P.S. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!

• 28 Februari 2007 - 17:42

Joke Scherpenzeel:

Fijn dat de reis goed is verlopen.
    Laat alles eerst op je inwerken voor je hard aan de slag gaat!!Neem ook wat tijd voor jullie zelf
    Veel succes en tot de volgende mail.

• 28 Februari 2007 - 18:14

Irma & René:

hey kids,fijn dat jullie een goede reis hadden. we wensen jullie een geweldige tijd met elkaar. wees alert op wat móet en hou je aan die prio's en geniet van alle ervaringen EN het mooie weer.
    we zijn natuurlijk óók jaloers. allen een hartelijke groet en eet je niet misselijk aan de broodjes kebab PAS de patates! liefs, Irma & René

• 28 Februari 2007 - 18:22

Marga:

heerlijk om te lezen....
    Wat ben ik blij dat ik in Nedeland woon....
    veel liefs.

• 28 Februari 2007 - 18:27

Marga:

zingen overbrugt grenzen en talen.....

• 28 Februari 2007 - 18:51

Mirjam Janssen:

hoi wendy en studiegenootjes,
    tof om jullie site te lezen. Geniet van de ervaringen!!Ik hoop dat de reis jullie brengt wat jullie verwachten en nodig hebben voor jullie zelf en jullie afstudeeropdracht!!
    Blessings!

• 28 Februari 2007 - 21:51

Oma Van Duijn:

Jongens wat een indrukken.Ik moet dat eerst even verwerken hoor,ook zijn de foto's lek zo krijg je een beetje een eerste indruk hoe het daar is.Groetjes aan allen en jij een knuffel.

• 01 Maart 2007 - 09:01

Karin (van De Poll!):

Leuk om jullie verhalen te lezen! Lekker weertje daar, is altijd fijn natuurlijk! Nou heel veel succes en veel plezier natuurlijk. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.

• 01 Maart 2007 - 09:02

Jolanda:

Hoi daar,
    Zoals Sandra al schreef, leuk om te lezen hoe jullie het daar ervaren. Ik krijg er ook al weer zin in (vooral in het weer dan!).
    Doe mijn ouders de groeten en ben een beetje lief voor ze...;-).
    Groetjes, Jolanda (& Otto + Jeske & Pepijn)

• 01 Maart 2007 - 10:16

Cora En Piet:

Was ik jullie van de week nog maar net voor met m,n berichtje. Leuk dat er zo snel een reactie kwam. De foto'zien er veelbelovend uit, we hopen dat dat voor jullie werk daar ook geldt. Anieke ook de groetjes van Opa en Oma,
    vanuit een zeer nat Nederland Doei