Typisch... - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu Typisch... - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu

Typisch...

Door: Joost, Anieke en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Joost, Anieke en Wendy

07 Maart 2007 | Albanië, Korçë

Tot nu toe is ons goede voornemen om elke ochtend te gaan wandelen (in de bergen) gelukt! We zijn trots op onszelf… Haha! ;) Daarnaast zijn we ook nog wel nuttig bezig, hoor! Zoals op het balkon genieten van het zonnetje, films kijken, boeken lezen, familie en vrienden mailen, waarbenjij.nu uploaden… o ja, en we zijn ook nog wel eens bezig met de Kennedi Foundation (waar de kliniek onder valt). :D

Gisterochtend zijn we met de lerares (Kelly) mee geweest om bij een les thuis mee te kijken. Het waren 3 kinderen, waarvan 2 broertjes en een meisje. Een van de jongens heeft een Cerebrale Parese, waardoor hij vroeger niet kon praten en lopen, maar door therapie en lessen kan hij dit nu wel. Gaaf om te zien!
Wat heel typerend is, is als je bij Albanese mensen thuis komt, je sowieso een snoepje aangeboden krijgt die je ook absoluut moet aannemen, maar niet op hoeft te eten. Hij mag ook in je zak verdwijnen. Heel gewoon! Iets anders typerends is dat de plafonds hier erg laag zijn… Slechts 2 cm boven Joost z’n hoofd. De deurposten zijn, zoals je dus wel zal begrijpen, nog lager, wat niet echt een goede houding stimuleert… Niet alleen bij Joost.
Ook apart is dat de ruimte waarin de les gegeven werd, ongeveer 25-30 graden warm is. Pffft!!! Niet echt een optimaal leef- of leerklimaat! En dan moet je je voorstellen dat de ruimte ongeveer 4 bij 3 meter is en zowel moeder, als tante, als zusje, als buurvrouw, wij drieën, vertaalster, juf en de 3 leerlingen aanwezig zijn. Wat genoten wij van de frisse buitenlucht na de les!
De les zelf bestond uit een stukje taal en grammatica, en daarna nog wat lezen uit de (Ontdekkings)Bijbel, verzen uit het hoofd leren en liedjes zingen. Heel bijzonder om mee te kunnen maken.
Na de thuisles zijn we nog weer naar het asiel (gehandicaptenhuis) geweest. Ook daar werd een les gegeven door Kelly.

’s Middags hebben we tijd voor onszelf gehouden. Even een beetje bijtanken, mailtjes naar familie sturen en uiteindelijk ook nog productief bezig geweest voor vandaag. We hebben namelijk voorlichting gegeven aan de juffen over wat ergotherapie precies inhoudt, maar ook hebben we ze een lesje gegeven over Cerebrale Pareses (CP). Aangezien de meeste leerlingen dit ziektebeeld hebben en de juffen nauwelijks kennis hebben hierover, hebben we ze hier vanmiddag meer over verteld. Dit alles moest in het Engels worden voorgedragen, zodat het door een Amerikaanse weer naar het Albanees vertaald kon worden. Eén van de juffen is zwanger, maar heeft problemen, dus ligt ze al vanaf het begin plat. Gewoon is dat de Albanese vrouwen in de kraamkliniek hier in Korce bevallen. Geen enkele vrouw bevalt hier thuis! En omdat ze plat moet liggen (bedrust houden), ligt ze al een hele tijd in de kraamkliniek. Pittig hoor! Maar dat is dus de reden dat we met z’n alleen naar de kliniek zijn gegaan en onze ‘les’ daar hebben gegeven. De theorie viel in goede aarde en er werd enthousiast op gereageerd. Er werden veel vragen gesteld, die we gelukkig ook goed konden beantwoorden. Het voelt goed om zo echt al iets betekend te kunnen hebben en ze door zoiets makkelijks eigenlijk, ook al iets verder te hebben geholpen. Aanstaande vrijdag zullen we weer een lesje geven, maar dan over Sensorische Integratie. Beetje ingewikkeld om nu uit te leggen, maar heel kort gezegd gaat het voornamelijk over therapie die gericht is op de zintuigen.

Vanmiddag nog even meegekeken bij Joan die een nieuw patientje van 8 maanden oud kreeg. Het baby'tje huilt dag en nacht. Moeder van 16 jaar heeft al vanaf de geboorte amper meer geslapen (kindje slaapt gemiddeld 2 uur per nacht door). Hij leek nogal spastisch, maar is moeilijk te beoordelen met maar zo weinig slaap en slechte voeding... Uiteindelijk kreeg Joan hem stil door hem te (laten) wiegen in een dekentje.

Goed, ik heb het idee dat het alweer een veel te lang verhaal geworden is… We gaan maar ‘ns bezig met een stukje verslaglegging voor school! :) Moet ook gebeuren!

Waar we mee willen afsluiten is het volgende: het is ontzettend leuk om jullie berichten te lezen en we willen jullie daar ook via deze weg hartelijk voor bedanken!

• 07 Maart 2007 - 17:32

Sandra V D G:

Na een zware moederschapsdag waarin Indy meerdendeel heeft liggen huilen in d'r bedje (nauwelijks stil te krijgen voor langere tijd...oefh), verblijdt het mij om jullie verhaaltje van de dag te lezen en de foto's te zien. Even iets leuks...

Naast de inlichtingsfunctie is het daar dus ook goed voor...!

Joost, Albanie is geen land voor jou zie ik al wel.. jemig.. wat ben jij lang!!!
    Maak eens voor de grap een foto van Joost met een typisch albanees vrouwtje (op de markt?)... Dan zie je het verschil nog beter!!! Haha.

Liefs! San
    (morgen weer een oppepper voor mams?)

• 07 Maart 2007 - 18:17

Cora:

ontzettend leuk jullie verhalen iedere dag weer te lezen, ook al lijkt het mij niet altijd makkelijk. Jullie lijken zo toch wat dichter bij huis. Anieke gelukkig ben je niet in bed beland, en gaat het nu weer goed.
    Groetjes vanuit een kletsnat veenendaal.
    Ga van de week naar jouw thuis en bel je, Doei

• 07 Maart 2007 - 18:23

Marga:

Lieve mensen,
    Wat heftig toch en ik vind dat jullie nu al goed bezig zijn.
    Het zijn vaak de eenvoudige dingen die zo goed kunnen helpen, maar die wij zo vaak over het hoofd zien. Het zal steeds beter worden.....

• 07 Maart 2007 - 20:07

Rian S:

Eindelijk kunnen wij jullie nu ook volgen. Ik heb net alle berichten gelezen en ik heb er een aardige indruk van gekregen. Jullie doen goed werk daar.
    Uiteraard gaan we proberen jullie berichten nu elke dag lezen.
    Wij wensen jullie veel succes met alle bezigheden.

• 08 Maart 2007 - 09:47

Karin Vd Poll:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Het lijkt mij ook super om zoveel te kunnen betekenen voor die mensen. Goed hoor!
    Doe maar goed jullie best en geniet ervan!
    Groetjes Karin

• 08 Maart 2007 - 15:02

Sil & Thirzz (haha):

Ha Allemaal!

Wat gaaf al die foto´s...zo krijgen we hier een beetje een beeld wat jullie daar zien en mee maken. Wat triest zeg..zo´n baby en wat een zorg voor die moeder! Nou, petje af voor jullie! we denken aan jullie en bidden voor jullie!

Groetjes en voor Wendy een dikke knuffel!

• 08 Maart 2007 - 19:13

Jorien D:

Hoi!

zow wat doen jullie een berg ervaringen op zeg!!
    Echt super indrukwekkend!! Gaaf wat jullie voor de mensen daar kunnen betekenen!

Zet um op daar!!

Groetjes Jorien

• 08 Maart 2007 - 19:56

Lilian:

Ha Anieke en Joost en Wendy natuurlijk.
    Wat supergaaf allemaal, echt geweldig dat wat jullie daar allemaal doen! Echt 10 keer zo leer zaam als 20 weken HB!! Geniet ervan!!
    Groet Lilian