Eindelijk betekenisvol bezig! - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu Eindelijk betekenisvol bezig! - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Joost, Anieke en Wendy Wassink, Scherpenzeel en Oudenampsen - WaarBenJij.nu

Eindelijk betekenisvol bezig!

Door: Joost, Anieke en Wendy

Blijf op de hoogte en volg Joost, Anieke en Wendy

08 Maart 2007 | Albanië, Korçë

Iets andere volgorde vandaag: eerst werken, daarna wandelen! :) Naar aanleiding van onze les van gisteren hebben we vanmorgen de eerste praktische tips in de les gegeven. Christi was ons eerste ‘slachtoffer’. :D Hij is geneigd alleen zijn linker lichaamshelft in te schakelen en om hem uit te dagen hebben we er een grote bal bij gepakt. Hij stond in een statafel (zie foto) en zakte in eerste instantie erg veel voorover. Door de grote bal strekte hij zich al gauw op. Door hem te begeleiden in de tweehandige beweging van het wegduwen van de bal, snapte hij heel snel hoe het moest. De verbale stimulans en het enthousiasme van Christi in het spel zorgden ervoor dat hij al snel oppikte hoe het moest en zelfstandig zijn rechterhelft erbij betrok. Wat waren wij blij met dit resultaat!
Wat misschien boeiend is om te vertellen, is dat de kinderen hier ontzettend veel ‘macht’ hebben. Ze hoeven maar een piepje te laten horen, of moeders/juf geeft ze hun zin. Als kinderen huilen willen de ouders dat ze ophouden, dus geven ze hun zin… Problematisch om mee te werken – ook in de lessen.
Ons volgende ‘slachtoffer’ was Cindy. Zij zit tijdens haar les in haar aangepaste stoel. Cindy bleek tijdens de les erg gevoelig te zijn voor prikkels uit de omgeving. Gevolg hierop is dat zij in spasme schiet, wat het moeilijk maakt om met haar gerichte activiteiten te doen.
Cindy wilde in eerste instantie met Anieke spelen, maar zij gaf de juf te weten dat ze eerst haar rekenlesje moest doen en daarna wel mocht spelen, als beloning. Cindy pakte dit goed op. Tijdens het spelen bleek dat het voor Cindy prettig was als de prikkels zich aan één kant bevonden. Dit zorgde ervoor dat zij minder beweeglijk werd, waardoor ze de activiteiten beter en doelgerichter kon uitvoeren.
Het was tot zover al een heel geslaagde en nuttige dag voor ons (en ook voor de juf), waar we ook aan toe waren. We wilden graag aan de slag.

Tot zover de ochtend. Toen de middag: Anieke en Wendy hebben het voorbeeld van Joost van gisteren gevolgd. We zijn naar de kapper geweest! Met ons drieën zijn we in totaal (!) 24 euro kwijt, waarbij Joost en Wendy een knipbeurt hebben gehad (voor minder dan 2 en 4 euro) en Anieke zowel geknipt is als een permanentje gekregen heeft! Het is wel leuk om hierbij te vermelden dat we een volledige service hebben gekregen: wassen, knippen en föhnen. :D
Onze kapperszaak was trouwens ook een bruidszaak. Misschien zien jullie nog leuke jurken op de foto (goed zoeken…)?

Aansluitend zijn we de bergen in geweest met Erjona (fysiotherapeut) en Frida (verpleegkundige), twee medewerksters van de Kennedi Kliniek. Na een heerlijke wandeling van ruim een uur hebben we onze eerste Albanese supermarkt bezocht. Nog best veel producten die ook in Nederland te krijgen zijn, maar tegen belachelijk hoge prijzen, in vergelijking tot het inkomen van de mensen hier. Om een indruk te geven: pindakaas kost hier ongeveer 6 euro, terwijl een maandinkomen gemiddeld zo’n 150 euro is!

Vanavond druk geweest voor de les van morgen die we hopen te geven. Dit keer zal het gaan over Sensorische Integratie… voor wie weet wat het is. Zo niet: hoef je je niet in te verdiepen, maar je mag altijd mailen.

• 08 Maart 2007 - 21:18

Cora:

Hey Anieke leuk joh zo'n krullebol, maar goed dat je er een foto van hebt laten zien anders hadden we straks op het vliegveld (maar dat duurt nog eventjes)moeten zoeken.

Doei

• 08 Maart 2007 - 21:25

Sandra Vd G:

Dag kanppe koppen!

Leuk dat jullie vooruitgang hebben geboekt in jullie werk! Kun je alvast tebreden naar huis!
    Onee..nog niet, he...! Nog 4,5 week? Genoeg te doen!
    Jullie hooffies zijn weer mooi bijgeknipt. Hebben ze goed gedaan. Anieke, jij durft wel hoor! Een permanantje in Albanie laten zetten... Dapper van je! Voor hetzelfde geld had je nu een verkruld (soort van verknipt maar dan anders...) hoofdje gehad...
    Maar dan zou je het vast kort laten knippen, of niet!?!

Goed. Bedtijd.
    Weltrusten jongens. Tot de volgende keer.
    Enne... dames, niet te lang klesten he...

(nee mama...) (goed zo...)

• 08 Maart 2007 - 22:05

Ireen:

Joohh Wassink, Heb je expres dat witte shirt aangedaan om te laten zien dat je bruin bent :D ben jaloers!!
    Kus

• 08 Maart 2007 - 22:34

Dini W:

Hoi Joost en de rest. Denk je erom dat je kapsel op 27 april ook nog goed zit?Leuk om jullie verhalen zo mee te lezen en de foto's natuurlijk en succes met de volgende clienten.

• 09 Maart 2007 - 07:53

Joke Scherpenzeel:

Zeg ,is er voor Marloes een carriere weggelagd ??Kapperzaak beginnen?Ik weet niet of zij het voor dat geld doet....
    Maar een totale metamorfose hoor!Wat fijn dat jullie nu serieus aan de gang kunnen ,dat zal een goed gevoel geven !!Heeeeel veel succes wij lezen hier elk bericht!

• 09 Maart 2007 - 08:46

Henny Van Duijn:

Hallo mensen,

Wat een heerlijke verhalen van jullie. Ik lees ze iedere dag even snel tussen het werken door. De foto's vind ik ook erg leuk om te zien. En Anieke, voor zover ik het echt kan zien staat dat permanentje je erg goed!!

Ik zie al weer uit naar de volgende stukjes. Toch knap eigenlijk dat jullie iedere dag de tijd vinden om even een berichtje te plaatsen.

Liefs
    Henny

• 09 Maart 2007 - 10:21

Karin Vd Poll:

Lekker al die bruidsjurken tussen de haren!!! haha wel apart zeg.
    Jullie zijn goed bezig daar! Leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Groetjes en een dikke knuffel voor mn nichie!

• 09 Maart 2007 - 22:07

Joris:

Johoost! Leuk om even wat foto's te zien en verhalen te lezen. Wij zullen morgen in Amsterdam een biertje op je drinken. Veel succes nog en maak er wat van!

Groeten, Joris

• 10 Maart 2007 - 10:49

Rene:

Klasse Joost, 2 euro voor een knipbeurt... De besparingen komen toch wel allemaal ten goede aan het feest na de bruiloft he! ;)

• 10 Maart 2007 - 12:39

Irma Van Duijn:

Hoi allemaal,
    Leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen. Ben best wel een beetje jaloers op jullie hoor! Wat een ervaring. Dat was zeker ook de knip-en krulbeurt. Wat een lef om maar meteen een permanentje te plaatsen! Hahaha. Veel succes nog voor jullie drietjes, we blijven alles volgen.
    Groetjes, Irma

• 10 Maart 2007 - 14:16

Andries:

Hoi Anieke,
    Hoe gaat ie? Wat leuk om je zo ver weg toch dagelijks te kunnen volgen! Hebben ze daar ook weleens studenten van de SPH-opleiding uit Ede gehad? Ik weet wel dat ze veel in Roemenie stagelopen of een afstudeerproject doen. Lukt het een beetje om aan jullie leerdoelen te werken? Moeten jullie ook aan je "POP" werken? Nou succes ik blijf jullie volgen.
    Groeten uit een zonnig Ede
    Andries